27 فوریه 2024 - بر اساس تحقیقات جدیدی که به رهبری جراح دانشمند دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ انجام شده و در JAMA منتشر شده است، جراحی چاقی برای دستیابی به کنترل و بهبود طولانی مدت دیابت نوع 2 از اصلاحات پزشکی و شیوه زندگی مؤثرتر است.

در بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مطالعه پیگیری تصادفی تا به امروز، محققان همچنین دریافتند که جراحی چاقی سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به طور موثرتری نسبت به اصلاحات پزشکی و شیوه زندگی بهبود می‌بخشد. از آنجایی که دیابت و کلسترول عوامل خطر مهمی برای بیماری قلبی هستند، مدیریت هر دو ممکن است به کاهش حملات قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض کمک کند.

پروفسور آنیتا کورکولاس، سرپرست تیم تحقیق، استاد دپارتمان جراحی پیتسبورگ و رئیس بخش جراحی و برنامه ی کم تهاجمی جراحی چاقی در UPMC، گفت: «نتایج این تجزیه و تحلیل قوی‌ترین شواهد تا به امروز از ایمنی و اثربخشی جراحی چاقی برای دستیابی به کنترل و رمیسیون دیابت[1] است».

محققان نتایج مختلف- اندازه‌گیری‌های کنترل قند خون (HbA1c)، کاهش وزن، و همچنین مصرف انسولین و سایر داروهای دیابت- را برای شرکت‌کنندگانی که در چهار کارآزمایی بالینی تصادفی‌ جداگانه بین مه 2007 و اوت 2013 شرکت داشتند، مقایسه کردند.

هر چهار کارآزمایی شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق بود که یا تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند یا در یک برنامه پزشکی و سبک زندگی بر اساس مداخلات اثبات شده برای کاهش خطر دیابت شرکت کردند. سپس محققان داده‌ها را با هم در یک مطالعه که در سال 2022 تکمیل شد، ادغام کردند. پیامدهای بلندمدت در 7 سال و در صورت امکان 12 سال پس از تصادفی‌سازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

بیماران گروه جراحی چاقی، علیرغم مقادیر پایه ی بالاتر قند خون در شروع مطالعه، به طور مداوم سطوحHbA1c  پایین تری داشتند - که نشان دهنده کنترل بهتر قند خون - نسبت به گروه پزشکی یا اصلاحات سبک زندگی در هر مرحله ی پیگیری بود.

در سال هفتم، 18.2 درصد از شرکت کنندگان در گروه جراحی به رمیسیون دیابت دست یافتند، در حالی که 6.2 درصد در گروه پزشکی یا اصلاحات سبک زندگی توانستند به رمیسیون دیابت برسند. در سال دوازدهم، تفاوت حتی واضح‌تر بود: هیچ بیماری در گروه پزشکی/سبک زندگی در وضعیت بهبودی یا رمیسیون دیابت نبود، در مقایسه 12.7٪ از افراد در گروه جراحی همچنان در وضعیت رمیسیون دیابت بودند. حتی در افرادی که رمیسیون را تجربه نکردند، جراحی چاقی منجر به کنترل بهتر قند خون با استفاده از داروهای کمتر دیابت نسبت به درمان پزشکی/سبک زندگی شد.

نتایج در گروه‌های کلاس وزنی نیز مشابه بود و نشان می‌داد که جراحی برای بیمارانی که شاخص توده بدنی (BMI) کمتر و بالاتر از 35 کیلوگرم بر متر مربع دارند که حد معمول برای درمان جراحی چاقی است، به همان اندازه مفید است.

پرفسور کورکولاس گفت: «این نشان می دهد که به افراد مبتلا به دیابت نوع 2، حتی کسانی که زیر آستانه BMI برای جراحی چاقی بمنظور کاهش وزن هستند، باید جراحی چاقی را به عنوان درمانی برای دیابت کنترل نشده پیشنهاد کرد. این نتایج از نیاز به مراقبت انعطاف پذیر و بیمار محور بیشتر، بر اساس مشکلات و اهداف سلامتی فرد حمایت می کند».

اگرچه هدف این مطالعه تجزیه و تحلیل میزان کنترل و بهبودی از دیابت(رمیسیون دیابت) بود، اما محققان همچنین دریافتند که جراحی چاقی از نظر کاهش وزن پایدار بر مداخلات پزشکی/سبک زندگی برتری دارد. در سال دوازدهم، بیماران گروه جراحی به طور متوسط 19.3٪ کاهش وزن داشتند، در مقایسه با 10.8٪ برای بیماران در گروه مداخله پزشکی/سبک زندگی.

محققان تفاوتی در مرگ و میر یا حوادث قلبی عروقی عمده بین دو گروه پیدا نکردند. با این حال، کم خونی، شکستگی استخوان ها و علائم نامطلوب گوارشی مانند حالت تهوع و درد شکم در میان شرکت کنندگانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، شایع تر بود.

در این تجزیه و تحلیل محققان از داده‌های کارآزمایی‌های بالینی تصادفی در پیتسبورگ، کلینیک کلیولند، مرکز دیابت جاسلین و بیمارستان زنان بریگهام و دانشگاه واشنگتن و کایزر پرماننت واشنگتن استفاده کردند. در مجموع، این کارآزمایی ها شامل 355 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود. کارآزمایی‌ها قبل از در دسترس بودن گسترده داروهای آگونیست GLP-1 برای مدیریت دیابت و کاهش وزن، انجام شده بودند.

مداخلات پزشکی و سبک زندگی در هر چهار سایت بر اساس استانداردهای ملی برای مدیریت شدید دیابت بوده و شامل فعالیت بدنی و ردیابی تغذیه ای، افزایش تعامل با تیم مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت استرس، گروه‌های حمایتی و داروهای موجود در زمان ثبت‌نام برای مطالعات بود. روش های جراحی چاقی شامل بای پس معده Roux-en-Y، گاسترکتومی اسلیو و باندینگ قابل تنظیم معده، بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-bariatric-surgery-effective-medical-lifestyle.html

 



[1]رسیدن به قند خون طبیعی بدون نیاز به مصرف دارو